Makrobiotika

Gavēnis pēc makrobiotikas principiem

Makrobiotika ir Japānā radusies uzturzinātne, taču tāpat kā Japānas augi labi aklimatizējas Latvijas klimatā, arī šie ēšanas principi mūsu cilvēkiem ir viegli ievērojami. Arī mums ir mitrs jūras gaiss, visi četri gadalaiki, netrūkst vēja un ūdens. Tā kā cilvēks ir dabas daļa, tas viss ietekmē arī procesus, kas norisinās mūsos iekšēji. Tāpat tas, ko ēdam ietekmē to, kas notiek mums apkārt, tādā veidā ar ēdienkartes nelielām izmaiņām vien ir iespējams mainīt notikumus visā dzīvē.

 Makrobiotika balstās uz IŅ/JAN enerģiju līdzsvaru pārtikā

Pārtikas produktos ir dažāds IŅ un JAN enerģijas daudzums, taču noteiktā laika posmā ( kalendārajā gadā), tam jābūt līdzsvarotam.

IŅ enerģija ir sievišķā, pasīvā, tumšā enerģija, kas ķermenī palēnina visus procesus, veicina saglabāšanos, pārmantojamību, tā atvēsina ķermeni un uztur šķidrumu. IŅ tipa pārtika ieteicama sievietēm grūtniecības laikā, kā arī tad, kad vajag nemainīgi pārlaist kādus procesus, apstādināt kādu enerģiju vai atslābināties.

JAN enerģija ir vīrišķā, aktīvā, gaišā enerģija, kas ķermenī visus procesus paātrina, attīsta, aktivizē, veicina pārmaiņas gan dzīvē, gan jūtās, gan organismā, tā sasilda ķermeni un izvada visu lieko. JAN tipa pārtika jālieto aktīva darba darītājiem, laikā, kad jāierosina vai jāpaātrina pārmaiņas kādā dzīves jomā, kad vajag iekustināt enerģijas un koncentrēt spēkus.

Makrobiotiskais IŅ un JAN enerģiju dalījums atbilst mūsdienu uzturzinātnē pazīstamajam skābu vai sārmainu vidi radošu produktu iedalījumam. IŅ produkti ir organismu skabējoši, bet JAN produkti veicina sārmēšanos.

 Pasaulē un cilvēkā visam jābūt līdzsvarā, tātad IŅ un JAN tipa pārtikai arī būtu jābūt vienlīdzīgi daudz noteiktā laika periodā. Pēc mūsu cikliskā laika, kurā dzīvojam – šīs enerģijas jāizlīdzina gada laikā – vasaras un rudens periodā ir dabiski un pareizi ēst vairāk IŅ tipa pārtiku, bet ziemā un pavasarī vairāk JAN enerģiju saturošo. Tāpat šo enerģiju daudzums ir dažāds atšķirīgos dzīves posmos.

Diemžēl mūsdienu rietumu pasaules cilvēkiem ir tendence pastiprināti lietot uzturā IŅ tipa pārtiku, kas noved pie dažādām slimībām, emocionālām krīzēm un atkarību problēmām. Šāds uzturs no pārtikas rūpniecības viedokļa tiek atbalstīs, jo veicina lielāku patēriņu un peļņu pārtikas tirgotājiem, taču tas bojā mūsu veselību un dzīvi.

Lai atgūtu veselību, atbrīvotos no hroniskām kaitēm, emocionālām nesaskaņām, pat no fizioloģiskām atkarībām, kā arī lai iegūtu neatkarību un radošu enerģiju dzīvei, periodiski jāpamaina sava ēdienkarte uz vairāk JAN enerģiju saturošu pārtiku. Visefektīvākais līdzeklis savas fiziskās, garīgās un emocionālās veselības atgūšanai ir Makrobiotiskais gavēnis.

Tā būtība ir tāda, ka gadalaikā, kas tam ir visatbilstošākais – ziemas beigās (pēc maģiskā rata ZA debespuse) – tiek izslēgti visi IŅ enerģiju kaut nedaudz saturošie produkti, un 3 nedēļas lietota izteikti JAN pārtika. Pārtikas daudzums netiek ierobežots, tikai saturs, lai pēc iespējas atbrīvotu galvu no domām par ēdienu. Jo mazāk par to būs jādomā, jo mazāk gribēsies kādu no ierastajiem produktiem, un vairāk paliks vietas citām domām un enerģijām. Cilvēka ķermenis pie kaut kā pierod vai atradinās 3 nedēļu laikā, tādēļ arī šāds periods. Pēc 3 JAN nedēļām ir jāievēro tikpat ilgs pārejas periods uz līdzsvarotu IŅ/JAN ēdienu, pamazām ietverot ēdienkartē vairāk IŅ enerģijas, bet ne tik daudz kā ierasts līdz šim.

Ja 3 un 3 nedēļu periods liekas par garu, var ieturēt nedēļas diētu. Tad 5 dienas ēd Gavēņa pārtiku (pēdējais saraksts), un 2 dienas ievēro pārejas periodu. Efekts būs, bet mazāks.

Pie tam – ļoti svarīgi ir neuztvert to kā kārtējo diētu, kas ierobežo uzturu, bet kā Gavēni, kas atbrīvo domas un emocijas no sārņiem un izpatikšanas savām iegribām un atkarībām, jo šī sistēma, iedarbojoties uz fizisko ķermeni, strādā visos cilvēka būtnes līmeņos.

Produktu saraksti:

Pievienotajos sarakstos ir daļa pie mums lietoto produktu IŅ un JAN tipi ar indeksiem (1, 2 , 3), kas parāda attiecīgās enerģijas daudzumu produktā, kā arī 3 nedēļu gavēņa ieteicamā pārtika. Pārejas perioda 3 nedēļās ieteicams izvēlēties produktus ar augstāku JAN indeksu vai zemāku IŅ indeksu.  (Produktu saraksti nāk no Japānas, tādēļ produkti ir nedaudz atšķirīgi no mūsu tradicionālās virtuves) Jebkurā gadījumā cenšaties lietot pārtiku, kas atbilst attiecīgajai sezonai dabā, to pēc iespējas mazāk apstrādāt un karsēt un ēst pēc iespējas vienkāršāk. Par ēdienu nav jādomā un jāuztraucas – par to ir jāpriecājas un jābauda!

 IŅ tips (indekss norāda IŅ enerģijas daudzumu)

Kartupeļi   3       

Kafija, kakao 3  

Etiķis   3

Vīns, alus  3    

Vaniļa 3

Sēnes 3

Tauki   3

Cukurs   3

Medus   3

Rozīnes, aprikozes   3

Aitas, cūkas vai liellopa gaļa  3

Tomāti, baklažāni  3              

Nēģi, vēži      3      

Karpa, zandarts, līdaka  3

Piens, sviests  3

Krējums  2

Pupas, pupiņas, zirņi  2

Žāvēti augļi

Vistas gaļa   2

Breksis, bute, lasis, forele  2    

Paprika 2       

Plūmes, ķirši   2

Ķiploki   2

Lauru lapas, muskatrieksti   2

Liepziedu tēja   2

Degvīns   2

Auzas    2     

Kāposti  2

Gurķi, kabači   2

Arbūzi, melones   2

Rieksti   2

Citrusaugļi, ērkšķogas   1

Pipari, krustnagliņas     1

Mieži, grūbas, rudzi    1   

Ziedkāposti  1

Skābenes   1

Bietes   1

Biezpiens, kefīrs   1

Piparmētru vai melnā tēja   1

Sāls   1

Eļļa, augu 1                

 

JAN tips (indekss norāda JAN enerģijas daudzumu)

Rīsi, griķi, kvieši, prosa   3

Diedzēti graudi un sēklas   3

Pētersīļi, burkāni, dilles  3

Salvija, pienene   3

Olas   3

Soja   3

Siļķe, skumbrija  3

Rāceņi, kāļi  3

mārrutki   3

Ķimenes, sezams   3

Ķirbju, saulpuķu sēklas   3

Kazas siers   3

Skābi kāposti   2

Zemenes   2

Āboli   2

Ķirbji   2

Baltais vai cietais siers         2

Kazas piens   2

Rutki, redīsi   2

Reņģe, menca, sams   2

Pīle, zoss, tītars   2

Garneles   2

Cigoriņi   2

Pelašķu, kumelīšu vai zaļā tēja   2

Žāvēti āboli   2

Upenes, Avenes, mellenes      1   

Spināti, salāti   1     

Asaris   1

Zosss   1      

Sīpoli   1

Kanēlis   1

Selerijas   1

Zaļie garšaugi  un to sēklas  1-2-3


Gavēņa pārtika - visvairāk JAN saturoša

Griķi

Kvieši

Prosa

Rīsi

Sojas mērce

Diedzēti kviešu graudi

Sāls + sezams un ķimenes (1:1:1)

Visdažādākās sēklas garšai

Kumelīšu un pelašķu tēja

Eļļa

Grauds satur visas pamatvielas, kas nepieciešamas cilvēka ķermeņa būvēšanai, pārējie produkti satur papildu vielas, tādēļ graudaugi ir pamata ēdiens 3 gavēņa nedēļas. Tos var ēst neierobežotā daudzumā. Ja ēdīsiet nevārītus, tikai mērcētus griķus un diedzētus graudus, uzņemsiet arī vitamīnu minimumu – iekavēto vitamīnu daudzumu atgūsiet nākamajās 3 pārejas perioda nedāļās.

Sāli sajauc ar maltām sezama vai ķimeņu sēklām tā, lai sāls būtu ne vairāk par 1/3 – šīs sēklas noņem sāls konservējošo darbību. Var arī bērt pie ēdiena nemaltas sezama vai ķimeņu sēklas, lai tās būtu par 2/3 vairāk kā sāls.

Eļļu labāk ņemt nerafinētu auksti spiestu saulpuķu vai rapšu eļļu, tās ir visvairāk Jan enerģiju saturošas.

Vienā dienā ēd vienu no četriem graudaugu veidiem, var bērt klāt dažādas sēklas. Putraimus vai graudus pa nakti aplej ar ūdeni, lai tie izmirkst, un no rīta uzvāra visai dienai – pēc tam var ēst gan aukstus gan sildītus.

Visvienkāršāk un efektīgāk lietot griķus – tos var tikai izmērcēt un pat nevārīt, tikai uzsildīt kopā ar eļļu un garšvielām, ja gribas siltu ēdienu. Kviešu graudus var izdiedzēt un ēst klāt svaigus pie citiem graudaugiem, vai arī uzvārīt.

Šķidrumu ieteicams lietot pēc iespējas mazāk, var pat iztikt vispār bez šķidruma, jo to satur graudaugi. Ilgāk par 3 nedēļām šo gavēni nav ieteicams ieturēt.

 

Pēc 3 gavēņa nedēļām nāk pārejas periods, kurā pirmo nedēļu vienu ēdienreizi lieciet klāt kādus no mazāk JAN un vairāk IŅ enerģiju saturošiem produktiem. Sāciet ar sakņu dārzeņiem (izņemot bietes) un āboliem, var iekļaut ēdienkartē arī kādas citas tējas, vairāk šķidruma un kaut ko saldu, vislabāk žāvētus augļus (izņemot rozīnes), arī dažādus zaļos garšaugus, siļķi. Gavēņa pārtika pret pārējo (gan IŅ, gan JAN)pārtiku ir attiecībā 8:2.

Otrā nedēļā var vēl kādā ēdienreizē pievienot kādu citu produktu, bet vienu ēdienreizi atstāt tikai JAN graudaugiem. Nelietot pārtiku ar indeksu IŅ 3, kā arī nelietot vienā ēdienreizē tikai IŅ pārtiku. Gavēņa un pārējās pārtikas attiecība diennaktī ir 6:4.

Trešajā nedēļā var iekļaut jau produktus ar lielāku IŅ enerģijas daudzumu, bet atstājot vienu JAN graudaugu ēdienreizi un iekļaujot tos vēl vismaz vienā reizē. Nelietot vienā ēdienreizē tikai IŅ pārtiku. Attiecība diennaktī 4:6.

Pārejas periodā ir sarežģītāk ievērot ēdienkarti, jo jāsabalansē dažādu produktu daudzums, taču pēc 3 gavēņa nedēļām Jūs labāk izjutīsiet, kas tieši organismam ir vajadzīgs. Vienkāršāk ir iepriekš sarakstīt produktus, ko ēdīsiet un tos arī iegādāties.

 

Jāpiezīmē, ka Makrobiotisko gavēni pilnā apmērā līdz 20 gadu vecumam nav ieteicams ievērot, jo tad cilvēkam vairāk enerģijas un informācijas sevī jāuzkrāj un tik krasas pārmaiņas nav vajadzīgas. Bērniem un jauniešiem veselības atgūšanai un nostiprināšanai piemērotas citas, daudzveidīgākas diētas pēc makrobiotiskas principiem.

 

Makrobiotika ņem vērā arī citas produktu īpašības, kas šeit nav apskatītas to komplicētības dēļ. Pareizi kombinējot pārtikas produktus noteiktā laika periodā ( ne visu laiku!), iespējams tikai ar ēdienu un tā piedevām izdziedināt ļoti daudzas slimības. Tā kā katrs cilvēks ir individualitāte, un sastādot diētu, jāņem vērā viņa raksturs, dzīvesveids, enerģētika un ierastā ēdienkarte, tad diētas tiek veidotas individuāli katram cilvēkam.

Pie šīm specifiskajām diētām nedrīkst pieturēties ilgstoši, kā arī tām jāievēro pārejas periods uz sabalansētu uzturu.

Vienīgais vispārīgais ieteikums veselam cilvēkam būtu – vairāk ikdienā lietot dabisku, nepārstrādātu vietējas izcelsmes pārtiku, kas atbilst sezonai, un pievērst uzmanību, lai ēdiens satur gan IŅ, gan JAN enerģijas.

Veidots ar Mozello - labo mājas lapu ģeneratoru.

 .